Azbest
Regulamin wykonania i finansowania zadania pn.: „Likwidacja wyrobów budowlanych zawierających azbest na terenie Gminy Krzykosy w roku 2020”
Rozdział I
Założenia ogólne
§ 1
- Regulamin wykonania i finansowania zadania pn.: „Likwidacja wyrobów budowlanych zawierających azbest z terenu Gminy Krzykosy w roku 2020", zwany dalej „Regulaminem", określa zasady i tryb postępowania przy wykonaniu zadania i rozliczaniu środków finansowych na wykonanie tego zadania.
- Zadanie polegać będzie na usuwaniu i unieszkodliwianiu odpadów o kodach: 17 06 01 – materiały izolacyjne zawierające azbest oraz 17 06 05 – materiały budowlane zawierające azbest, powstałych przy likwidacji lub wymianie pokryć dachowych lub elewacji z obiektów budowlanych zlokalizowanych na terenie Gminy Krzykosy.
- W ramach realizacji przedsięwzięcia nie będą finansowane koszty związane z zakupem i montażem nowych pokryć dachowych i elewacji.
- Procedury z zakresu postępowania objętego przedmiotem niniejszego Regulaminu nadzoruje Gminy Krzykosy zwanej dalej Gminą.
Rozdział II
Środki na finansowanie przedsięwzięcia
§ 2
- Środki na finansowanie w/w przedsięwzięcia pochodzić będą z budżetu gminy oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu
- Środki z budżetu gminy wynosić będą 10.000,00.
- Środki pochodzące z dofinansowania Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu wynosić będą 16.500,00.
- Gmina Krzykosy finansuje przedsięwzięcie opisane w § 1 ust. 2 w wysokości 100% całkowitych kosztów tego przedsięwzięcia, z zastrzeżeniem § 2 ust. 7.
- Koszty poniesione przez Gminę nie mogą przekroczyć 4.000,00 zł dla jednego Wnioskodawcy.
Rozdział III
Wnioskodawcy uprawnieni do udziału w realizacji przedsięwzięcia
§ 3
- W realizacji przedsięwzięcia opisanego w § 1 ust. 2 mogą brać udział osoby fizyczne, jednostki organizacyjne gmin, jednostki OSP, wspólnoty mieszkaniowe, parafie, zwani dalej Wnioskodawcami, których nieruchomości położone są na terenie gminy Krzykosy i którzy złożą wniosek do Urzędu Gminy w Krzykosach.
- Wnioskodawca, o którym mowa w § 3 ust. 1 musi spełniać następujące warunki:
- a. być właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości,
- b. być użytkownikiem wieczystym lub współużytkownikiem wieczystym nieruchomości,
- c. być zgłoszonym w ewidencji (baza azbestowa) prowadzonej przez właściwą Gminę lub Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu.
- W przypadku nieruchomości, których prawa wskazane w § 3 ust. 2 przysługują więcej niż jednej osobie konieczne jest podpisanie wniosku, jak i spełnienie innych wymogów przewidzianych w regulaminie przez wszystkie te osoby lub załączenie pełnomocnictwa.
- W przypadku, gdy Wnioskodawca posiada tytuł prawny inny niż wskazany w § 3 ust. 2, do wniosku należy dołączyć zgodę właściciela (współwłaścicieli) nieruchomości i pełnomocnictwo do podejmowania czynności związanych z realizacją zadania, o którym mowa w § 1 ust. 2 w jego imieniu.
- Wykonanie zadania, o którym mowa w § 1 ust. 2 dotyczące budynków związanych z produkcją rolną stanowi pomoc de minimis w rolnictwie.
- Osoby zainteresowane udziałem w realizacji przedsięwzięcia winny złożyć pisemny wniosek w Urzędzie Gminy w Krzykosach, na formularzu stanowiącym Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu oraz oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością, na formularzu stanowiącym Załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
- W przypadku wykonywania zadania, o którym mowa w § 1 ust. 2 dotyczącego budynków związanych z produkcją rolną (zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej – tekst jednolity Dz.U. z 2018 r., poz. 362), wnioskodawcy winni przedłożyć oprócz wniosku następujące dokumenty:
- a. wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie, jakie wnioskodawca otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat obrotowych, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
- b. wypełniony formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie stanowiący załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz.U. Nr 121, poz. 810).
Formularze w/w dokumentów stanowią odpowiednio Załaczniki nr 3 i 4 do niniejszego Regulaminu.
- Formularze wniosku i oświadczenia, o których mowa w § 3 ust. 6 oraz dokumentów, o których mowa § 3 ust. 7 będzie można pobrać w Urzędzie Gminy oraz na stronie internetowej Starostwa (http://bip.krzykosy.pl/krzykosy/bip.html).
- Udzielenie pomocy de minimis nastąpi na podstawie pisemnej umowy zawartej pomiędzy Gminą Krzykosy a Wnioskodawcą.
- Wielkość pomocy de minimis w rolnictwie udzielona określonemu beneficjentowi nie może przekroczyć 15000 euro brutto w okresie trzech lat podatkowych. Pomoc de minimis, związana z wykonaniem usługi usunięcia wyrobów budowlanych zawierających azbest, nie zostanie przyznana, jeżeli łączna kwota tej pomocy dla Wnioskodawcy przekroczy 15000 euro brutto, nawet w odniesieniu do części pomocy nieprzekraczającej tego pułapu.
Rozdział IV
Zasady finansowania przedsięwzięcia
§ 4
- Finansowaniu będą podlegały koszty związane z:
- usuwaniem (demontażem) elementów obiektów budowlanych zawierających azbest,
- zabezpieczeniem folią,
- przygotowaniem do transportu i załadunkiem,
- transportem i przekazaniem odpadów na składowisko posiadające odpowiednie zezwolenie na unieszkodliwianie tego rodzaju odpadów.
- W uzasadnionych przypadkach, finansowaniu będą podlegały koszty związane tylko z transportem i unieszkodliwianiem odpadów azbestowych.
- Wnioski, o których mowa w § 3 ust. 6 będą rozpatrywane i weryfikowane według kolejności ich złożenia w Urzędzie Gminy w Krzykosach aż do wyczerpania się środków finansowych.
- Termin przyjmowania wniosków ustala się od dnia 4 maja do dnia 10 czerwca 2020 r.
Rozdział V
Postępowanie przy realizacji przedsięwzięcia
§ 5
- Wnioski złożone w Urzędzie Gminy w Krzykosach będą podlegać weryfikacji i sprawdzeniu przez pracowników Urzędu Gminy w Krzykosach.
- Urząd zastrzega sobie prawo do kontroli złożonych wniosków i kontroli realizacji przedsięwzięcia przed jego rozpoczęciem jak i na każdym etapie realizacji przedsięwzięcia przez swoich pracowników.
- Przed rozpoczęciem prac na danej nieruchomości, zostanie zawarta umowa pomiędzy Wykonawcą prac a Wnioskodawcą.
- Przed wywiezieniem odpadów azbestowych na składowisko, zostanie zważona przez Wykonawcę ilość odpadów, a następnie sporządzona karta przekazania odpadu i na tej podstawie określona zostanie końcowa wartość realizacji przedsięwzięcia dla każdego z Wnioskodawcy.
- Wnioskodawca zobowiązany jest w zależności od charakteru wykonywanych prac zgłosić lub uzyskać stosowne pozwolenie, jeśli jest to wymagane przepisami Prawa budowlanego.
- Środki finansowe za wykonanie prac przekazywane będą przez Gminę Krzykosy Wykonawcy, po przedstawieniu przez niego kart przekazania odpadów oraz faktur VAT na kwotę 100% całkowitego kosztu zadania, z zastrzeżeniem § 2 ust. 5, wystawionych zbiorczo dla Wnioskodawców wraz ze szczegółowym zestawieniem określającym:
- a. nazwę i adres Wnioskodawcy,
- b. miejsce wykonania prac,
- c. rodzaj wykonywanych prac,
- d. ilość w kg zdemontowanego i unieszkodliwionego azbestu,
- e. wartość demontażu i unieszkodliwienia.
- W przypadku, gdy kwota wykonanych prac dla jednego Wnioskodawcy przekroczy wartość 4 000,00 zł, Wykonawca obciąży Wnioskodawcę pozostałą kwotą zgodnie z umową, o której mowa w § 5 ust. 3.
- Gmina Krzykosy przekaże środki finansowe Wykonawcy prac, zgodnie z ustaleniami zawartymi w § 5 ust. 6 w terminie 30 dni po otrzymaniu faktury VAT.
- Wnioskodawca będzie zobowiązany na podstawie umowy zawartej z Wykonawcą prac do poniesienia kosztów związanych z realizacją przedsięwzięcia bezpośrednio na rzecz Wykonawcy, w przypadku o którym mowa w § 5 ust. 7.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 6
- Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu wymagają zgody Rady Gminy Krzykosy wyrażonej w formie uchwały.
- Zakończenie przedsięwzięcia nastąpi najpóźniej do dnia 16 października 2020 roku.
- Integralną część Regulaminu stanowią Załączniki nr 1, 2, 3 i 4.
Załączniki do regulaminu
Załącznik Nr 1 - Wniosek o udział w realizacji przedsięwzięcia polegającego na likwidacji wyrobów zawierających azbest [24 KB]
Załącznik Nr 2 - Oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością o którym mowa w Regulaminie wykonania i finansowania zadania p. n.: „Likwidacja wyrobów budowlanych zawierających azbest z terenu Gminy Krzykosy w roku 2020" [20 KB]
Załącznik Nr 3 - Oświadczenie de minimis [19 KB]
Załącznik Nr 4 - Informacja de minimis [22 KB]