WAŻNE!
Jesteś tutaj:   

Uchwała Nr XXII/209/2020

UCHWAŁA NR XXII/209/2020

UCHWAŁA NR XXII/209/2020
RADY GMINY KRZYKOSY
z dnia 28 grudnia 2020 roku

w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Krzykosy na lata 2021-2030

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 713) oraz art. 226, 227, 228, 229,230 ust. 6, 230b, 231, 232 ust. 2 ustawy dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2019r., poz. 869 ze zm.), Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Krzykosy na lata 2021-2030 obejmującą dochody i wydatki bieżące, dochody i wydatki majątkowe, wynik budżetu, przeznaczenie nadwyżki lub sposób finansowania deficytu, przychody i rozchody budżetu, kwotę długu, sposób finansowania spłaty długu oraz informację o relacji kształtowania się długu, o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych na lata 2021-2030, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały. Do Prognozy dołącza się objaśnienia przyjętych wartości.

§2. Ustala się wieloletnie przedsięwzięcia finansowe, zgodnie z załącznikiem Nr 2 do niniejszej uchwały.

1.Upoważnia się Wójta Gminy Krzykosy do:
1) zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć określonych w załączniku Nr 2 do niniejszej uchwały
2) zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania Gminy i których płatności wykraczają poza rok budżetowy.
3) dokonywania zmian limitów zobowiązań i kwot wydatków na realizację przedsięwzięcia finansowanego z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3, w związku ze zmianami w realizacji tego przedsięwzięcia, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu dla każdego roku objętego wieloletnią prognozą finansową.

§ 3. Traci moc Uchwała Nr XIII/134/2019 Rady Gminy Krzykosy z dnia 30 grudnia 2019r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Krzykosy na lata 2020-2030.

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021r.

Przewodniczący      
Rady Gminy         
(-) Krzysztof Jankowiak

Załączniki

Ikona PDF Załącznik Nr 1 do Uchwały Rady Gminy Krzykosy Nr XXII/209/2020 z dnia 28.12.2020 r. [112 KB]
Ikona PDF 
Załącznik Nr 2 do Uchwały Rady Gminy Krzykosy Nr XXII/209/2020 z dnia 28.12.2020 r. [60 KB]

Objaśnienia

Objaśnienia wartości przyjętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Krzykosy

Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Krzykosy została sporządzona na lata 2021-2030. Okres ten, stosownie do art. 227 ustawy o finansach publicznych, pokrywa się z okresem realizacji kontynuowanych i planowanych wieloletnich programów, projektów i zadań, które wykazano w załączniku nr 2 oraz okresem spłaty zobowiązań już zaciągniętych, a także planowanych do zaciągnięcia.

1.Dane historyczne
Do opracowania WPF Gminy Krzykosy wykorzystano historyczne materiały źródłowe dotyczące wykonania dochodów i wydatków za lata 2016-2019, założenia makroekonomiczne przyjęte w Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw opublikowane przez Ministra Finansów w dniu 29 lipca 2020r., a także zgromadzone informacje o faktach dotyczących gospodarki finansowej oraz wiedzę o planowanych zamierzeniach wynikających z różnych dokumentów obowiązujących na terenie gminy. W związku z pandemią COVID-19 zrezygnowano z opracowania w 2020 r. Wieloletniego Planu Finansowego Państwa, dlatego przy opracowywaniu projektu WPF na lata 2021-2030 nie można było opierać się na założeniach do Wieloletniego Planu Finansowego Państwa.

2. Założenia makroekonomiczne przyjęte w WPFP i Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw

     Prognoza podstawowych wskaźników makroekonomicznych w latach 2020-2023
Kategoria  2020  2021  2022  2023 
1. PKB w ujęciu realnym, dynamika, %   95,4 104,0  103,4  103,0 
2. Średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych, %  103,3  101,8  102,2  102,4 


3. Szczegółowe objaśnienia przyjętych wartości

DOCHODY
1) Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych – są uzależnione od wielu czynników m.in. liczby podatników i ich struktury, stawek podatkowych, ulg podatkowych, wysokości udziału PIT określonego ustawowo dla każdego typu jednostki samorządu terytorialnego. W związku z pandemia COVID-19 udziały w podatku dochodowym zaplanowane na 2021r. są mniejsze niż w 2020r. Zgodnie z „Założeniami do projektu budżetu państwa na 2021r." przyjęto, że poziom dochodów z tytułu udziałów w podatku w kolejnych latach wzrośnie, ale będzie uzależniony głównie od spodziewanego ożywienia gospodarczego, po recesji z 2020r. spowodowanej epidemią COVID-19.
W WPF Gminy Krzykosy przyjęto założenie, że wzrost wpływów z PIT do budżetu gminy będzie proporcjonalny do wzrostu PKB w poszczególnych latach: w 2022r.- wzrost o 3,4%, w 2023r. – wzrost o 3,0% . Dla lat 2024-2030 przyjęto wzrost o wartości PKB podane w Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw opublikowane przez Ministra Finansów w dniu 29 lipca 2020r.
Założono, że pozostałe czynniki nie ulegną zmianie.

2) Udziały w podatku dochodowym od osób prawnych – uzależnione są od tempa koniunktury gospodarczej określonej tempem wzrostu PKB, wzrostu zysku uzyskiwanego przez przedsiębiorców oraz udziału we wpływach ustawowo określonych dla danego typu jednostki samorządu terytorialnego. Wzięto pod uwagę dalsze uszczelnienia systemu podatkowego: podtrzymanie mechanizmu podzielonej płatności oraz obowiązku zgłaszania stosowanych schematów podatkowych. W WPF Gminy Krzykosy przyjęto założenie, że wzrost wpływów z CIT do budżetu gminy będzie proporcjonalny do wzrostu PKB w poszczególnych latach: w 2022r.- wzrost o 3,4%, w 2023r. – wzrost o 3,0% . Dla lat 2024-2030 przyjęto wzrost o wartości PKB podane w Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw opublikowane przez Ministra i Finansów w dniu 29 lipca 2020r.
Założono, że pozostałe czynniki nie ulegną zmianie.

3) Wpływy z podatków i opłat – uzależnione są od ustawowego określenia stawek podatkowych oraz stawek uchwalonych przez Radę Gminy, a także uchwalonych zwolnień. Przyjęto, że wpływy z podatku od nieruchomości oraz wpływy z pozostałych podatków będą wzrastać proporcjonalnie do wzrostu PKB przewidywanego w Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw opublikowane przez Ministra i Finansów w dniu 29 lipca 2020r. Dla lat 2024-2030 również przyjęto wzrost o wartość PKB podaną w w/w Wytycznych.
Założono, że pozostałe czynniki nie ulegną zmianie.

4) Dotacje z budżetu państwa – przyjęto, że wpływy z dotacji będą wzrastać jedynie o wielkość PKB. Dla lat 2022-2030 przyjęto wzrost o wartość PKB podaną w Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw opublikowanych przez Ministra Finansów w dniu 29 lipca 2020r.
Założono, że pozostałe czynniki nie ulegną zmianie.

5) Subwencje – na rok 2021r. przyjęto wielkość subwencji na postawie informacji Ministra Finansów nr ST3.4750.30.2020 Przyjęto, że wpływy z subwencji będą wzrastać jedynie o wskaźnik inflacji za rok poprzedni. Dla lat 2022-2030 przyjęto wzrost o wartość inflacji podaną w Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw opublikowanych przez Ministra Finansów w dniu 29 lipca 2020r.
Założono, że pozostałe czynniki nie ulegną zmianie.

6) Pozostałe dochody własne - przyjęto, że wpływy te w poszczególnych latach zwiększą się wprost proporcjonalnie do wzrostu PKB w tych latach.
Dla lat 2022-2030 przyjęto wzrost o wartość PKB podaną w Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw opublikowanych przez Ministra Rozwoju w dniu 29 lipca 2020r.
Wzrost dochodów ze sprzedaży wody oraz z usług oczyszczania ścieków, w roku 2021, zaplanowano w wysokości 6% zgodnie z taryfami zatwierdzonymi przez Państwowe Gospodarstwo Rolne Wody Polskie decyzją z dnia 14.05.2018r. Podobny wzrost taryf przewiduje się kolejny okres taryfowy, tj. 2022-2024.
Ponadto zaplanowano wzrost sprzedaży usług oczyszczania ścieków w 2021 o 30% w związku z oddaniem w IV kwartale 2020r. do użytkowania budowanej sieci kanalizacyjnej obejmującej 4 miejscowości.

7) Zwrot podatku VAT - na podstawie art. 87 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020r., poz. 106 ze zm.) planowany jest zwrot podatku VAT od inwestycji „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w miejscowości Pięczkowo i Witowo oraz budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Solec i Sulęcin w gminie Krzykosy. W 2021r. planuje się uzyskanie zwrotu w wysokości 1.090.000 zł - zwrot dotyczy podatku VAT od części inwestycji, której realizacja nastąpi w IV kwartale 2020r.
Termin zwrotu podatku VAT od inwestycji wynosi 60 lub 25 dni.

8) Dochody majątkowe – przyjęto z tytułu dochodów majątkowych w następujące wielkości:

a) sprzedaż gruntów - działek pod zabudowę:
2021r. - 146.000,00 zł w tym:
• działka nr 235/2 o pow. 536 m2 obręb Murzynówko
• działka nr 235/3 o pow. 805 m2 obręb Murzynówko
• działka nr 235/5 o pow. 829 m2 obręb Murzynówko
• działka nr 235/6 o pow. 831 m2 obręb Murzynówko
• działka nr 1056 o pow. 822 m2 obręb Krzykosy

Nie planuje się dochodów z tytułu przekształcenia wieczystego użytkowania w prawo własności.
2022r. -160.000,00 zł w tym:
• działka nr 190/5 o pow. 2177 m2 obręb Witowo
• działka nr 190/6 o pow. 1834 m2 obręb Witowo
• działka nr 190/7 o pow. 1858 m2 obręb Witowo
• działka nr 190/8 o pow. 2169 m2 obręb Witowo

2023r. - 50.000,00 zł w tym:
• działka nr 190/9 o pow. 2350 m2 obręb Witowo

b) dotacja celowa - na 2021r. zaplanowano wpływy z dotacji celowej ze środków Województwa Wielkopolskiego na budowę dróg dojazdowych do gruntów rolnych w wysokości 150.000 zł. Dotacja ta planowana jest w poszczególnych latach proporcjonalnie do wydatków zaplanowanych na budowę dróg dojazdowych do gruntów rolnych. Nie zaplanowano dotacji ze środków Województwa Wielkopolskiego w roku 2022 ze względu na ograniczenie wydatków inwestycyjnych.

c) pozostałe dochody majątkowe – 2021r.
W związku z realizacją w 2020r. inwestycji pod nazwą „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w miejscowości Pięczkowo i Witowo oraz kanalizacji sanitarnej w miejscowości Solec i Sulęcin w gminie Krzykosy" na podstawie umowy nr RPWP.04.03.01-30-0027/17-00 z Zarządem Województwa Wielkopolskiego o dofinansowanie inwestycji w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 oraz na podstawie aktualnego harmonogramu rzeczowo-finansowego zaplanowano wpływ pozostałej części refundacji wydatków w kwocie 2.118.425,63 zł.
W rozdziale 90005 zaplanowano dochody związane z realizacją inwestycji „Wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych na terenie Gminy Krzykosy", tj. dotację ze środków unijnych 5.873.556,95.
Na podstawie umowy z Urzędem Marszałkowskim zaplanowano wpływ dotacji ze środków UE na projekt „Poprawa estetyki i funkcjonalności świetlicy wiejskiej w Miąskowie" w kwocie 42.950,00 zł.

WYDATKI

1) Na wynagrodzenia i składki od nich naliczane – w 2021r. przyjęto wzrost wynagrodzeń pracowników samorządowych o 3%.
W kolejnych latach nie zakładano wzrostu wynagrodzeń.
Wysokość stawek składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne założono na obecnym poziomie. Uwzględniono wpłaty na PPK.
Nie zakładano wzrostu wynagrodzeń nauczycieli.

2) Pozostałe wydatki bieżące – planując wydatki na 2021r. uwzględniono planowany średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych oraz bieżące potrzeby jednostek. Zabezpieczono środki na przedsięwzięcia bieżące przewidziane w „Wykazie przedsięwzięć wieloletnich":
- „Gmina Krzykosy wspiera lokalna społeczność" – wydatki zaplanowano w 2021r. z limitem 204.057,63 zł. Limit wydatków zmniejszono w związku z koniecznością podpisania aneksu do umowy o dofinansowanie w wyniku ograniczeń w realizacji projektu związanych z COVID-19.
- „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy Krzykosy" – limit na 2021r. 911.000 zł, zgodnie z zawarta umową.
W kolejnych latach zaplanowano wydatki na gospodarkę odpadami na podobnym poziomie.
- „Zakup energii elektrycznej na potrzeby Gminy Krzykosy i jej jednostek organizacyjnych" – wydatki zaplanowano w §4260 w poszczególnych rozdziałach. W kolejnych latach zaplanowano wydatki na zakup energii na podobnym poziomie.
- „Ubezpieczenie mienia i odpowiedzialności cywilnej" – wydatki zaplanowano w §4430 w poszczególnych rozdziałach. W kolejnych latach zaplanowano wydatki na ubezpieczenie na podobnym poziomie.
-„Wzmocnienie wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze oddziaływania Aglomeracji Poznańskiej" – zaplanowano wydatki na dotację dla Województwa Wielkopolskiego w wysokości po 150.000 zł w 2021r., 2022 i 2023r.

Planując wydatki roku 2022 i 2023 uwzględniono planowany średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w wysokościach przewidzianych w Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw opublikowanych przez Ministra Rozwoju w dniu 29 lipca 2020r.
W porównaniu do 2021r. zmniejszono planowane wydatki na dotację podmiotową dla Instytucji Kultury ze względu na planowane połączenie instytucji. Nie zaplanowano środków na dotację do Gminy Kórnik na zorganizowanie transportu autobusowego. Ograniczono środki na zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego, a także zmniejszono kwotę środków przeznaczonych na odsetki od kredytów.
Dla lat 2024-2030 przyjęto poziom CPI prognozowany w Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw opublikowanych przez Ministra Finansów w dniu 29 lipca 2020r.
Wydatki związane z obsługą zadłużenia zostały wyliczone zgodnie z harmonogramem spłaty zobowiązań już zaciągniętych oraz planowanych do zaciągnięcia.

3) Wydatki majątkowe - zaplanowano zgodnie z projektem budżetu na rok 2021. W wydatkach majątkowych zaplanowano również przedsięwzięcia ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej:
a) „Wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych na terenie Gminy Krzykosy" – inwestycja jest realizowana z udziałem środków unijnych i środków pochodzących od mieszkańców. Limit wydatków na 2021r. przyjęto w wysokości 7.634.452,36zł. Związane jest to z długo trwającą procedurą przetargową, która uniemożliwiła częściową realizację inwestycji w 2020r.
b) „Poprawa estetyki i funkcjonalności świetlicy wiejskiej w Młodzikowie". Limit wydatków na 2021r. wynosi 67.500 zł.
c) „E-usługi na rzecz lokalnych społeczności" – limit wydatków na 2021r. wynosi 110.000 zł. W związku z tym, że nie uzyskano jeszcze dofinansowania ze środków UE przedsięwzięcie zostało przeniesione do części 1.3 Wydatki na programy, projekty lub zadania pozostałe.

Ponadto zaplanowano, na 2021r., inne inwestycje wyszczególnione w załączniku nr 4, a także inwestycje wnioskowane do realizacji w ramach funduszu sołeckiego.

W pozostałych latach zaplanowano inwestycje, których okres realizacji nie przekroczy jednego roku.

WYNIK BUDŻETU

Wynik budżetu związany jest ze wskaźnikami makroekonomicznymi i założeniami przyjętymi do obliczenia prognozowanych dochodów i wydatków. Wyniki budżetu dla poszczególnych lat objętych prognozą przedstawione zostały w załączniku nr 1.
W załączniku przedstawiono również wynik na działalności bieżącej gminy w poszczególnych latach.
W przedstawionych w prognozie latach nie naruszono zapisu z art. 242.

PRZEZNACZENIE NADWYŻKI LUB SPOSÓB SFINANSOWANIA DEFICYTU

Przeznaczenie nadwyżki lub sposób sfinansowania deficytu w poszczególnych latach przedstawiono w załączniku nr 1.

PRZYCHODY I ROZCHODY BUDŻETU

W poszczególnych latach objętych prognozą po stronie przychodów ujęto środki pochodzące z zaciągniętych i planowanych do zaciągnięcia kredytów i pożyczek, a także przychody z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach.
Po stronie rozchodów ujęto środki na spłatę rat kapitałowych wynikających z zaciągniętych i planowanych do zaciągnięcia kredytów. Spłaty ostatnich rat kapitałowych zaplanowano na 2030r.

KWOTA DŁUGU J.S.T. oraz sposób sfinansowania spłaty długu

Integralną częścią wieloletniej prognozy finansowej jest prognoza kwoty długu, która została ujęta w załączniku Nr 1 do niniejszego opracowania.
Załącznik ten określa wielkość dochodów, w tym bieżących i majątkowych, wielkość wydatków bieżących, koszt obsługi zadłużenia, oraz spłatę rat kapitałowych i zadłużenie na koniec roku, a także sposób sfinansowania spłaty długu.
Kwota długu na koniec 2021r. planowana jest w wysokości 27.624.590,74 zł. Do obliczenia kwoty długu na koniec 2021r. przyjęto zadłużenie na 31.12.2020r. wg planu na koniec 2020r. Spłata długu została rozłożona do 2030 roku włącznie.
Wieloletni Plan Finansowy Gminy Krzykosy jest spójny z wielkościami określonymi w projekcie uchwały budżetowej na rok 2021. Wartości przyjęte w WPF i planowanym budżecie są zgodne w zakresie wyniku budżetu, planowanych kwot przychodów i rozchodów oraz długu jednostki samorządu terytorialnego.
Załącznik nr 1 przedstawia kształtowanie się w poszczególnych latach relacji o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009r. Wskaźniki obliczone dla Gminy Krzykosy w każdym z prognozowanych lat mieszczą się w granicach określonych ustawowo, zarówno dla roku 2021, jak też dla lat 2022-2030.
W latach 2021-2028 skorzystano z ustawowych wyłączeń z limitu spłaty zobowiązań, o których mowa w art. 243 ustawy. Wyłączenia dotyczą spłaty zobowiązań zaciągniętych oraz planowanych do zaciągnięcia na wkład krajowy w związku z inwestycją „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w miejscowości Pięczkowo i Witowo oraz budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Solec i Sulęcin w gminie Krzykosy", realizowaną w ramach WRPO.