WAŻNE!
Jesteś tutaj:   

Uchwała Nr XXXIX/349/2022

Uchwała Nr XXXIX/349/2022

UCHWAŁA NR XXXIX/349/2022
RADY GMINY KRZYKOSY
z dnia 24 czerwca 2022 r.

w sprawie rozpatrzenia skargi z dnia 3 czerwca 2022 r. na czynności Wójta Gminy Krzykosy

Na podstawie art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559 t.j.) oraz art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U z 2021 r., poz. 735 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uznaje się skargę z dnia 3 czerwca 2022 roku na czynności Wójta Gminy Krzykosy za bezzasadną z przyczyn wskazanych w uzasadnieniu uchwały stanowiącym jej integralną część.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Gminy Krzykosy.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący
Rady Gminy
(-) Krzysztof Jankowiak

Uzasadnienie

UZASADNIENIE
DO UCHWAŁY NR XXXIX/349/2022
RADY GMINY KRZYKOSY
Z DNIA 24 CZERWCA 2022 R.

Zgodnie art. 18b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym rada gminy rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych; w tym celu powołuje Komisję Skarg, Wniosków i Petycji. W dniu 3 czerwca 2022 r. do Rady Gminy Krzykosy wpłynęła skarga na czynności Wójta Gminy Krzykosy w przedmiocie zaniedbania, nienależytego wykonywania zadań oraz naruszenia praworządności lub swoich interesów. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji wezwała skarżącego do szczegółowego wskazania przedmiotu zaskarżenia. Po otrzymaniu uzupełnień przez skarżącego (data wpływu: 10 czerwca 2022 r.) oraz po przeprowadzonym postępowaniu wyjaśniającym Komisja na posiedzeniu w dniu 15 czerwca 2022 r. zaproponowała, aby uznać przedmiotową skargę za bezzasadną.

W przedmiotowej skardze podniesiono następujące zarzuty wobec Wójta Gminy: „nienależyte załatwianie dokumentacji między urzędem a petentem, powoływanie się na umowy co nie były sporządzone, zmuszanie mieszkańców do budowy sieci na swój koszt, wprowadzanie mieszkańców w błąd, czy to jest sieć, czy to przyłącze" oraz niesprawiedliwe traktowanie wyłącznie mieszkańców Sulęcinka jeśli chodzi o budowę wodociągów. W skardze odwołano się do przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, podkreślając konieczność załatwienia skargi bez zbędnej zwłoki oraz przywołano ustawę o samorządzie gminnym, wskazując radę gminy jako organ właściwy w przedmiotowej sprawie.

Komisja Skarg Wniosków i Petycji zapoznała się ze skargą oraz zgromadzoną w sprawie dokumentacją na posiedzeniach w dniach 7 czerwca 2022 r. oraz 15 czerwca 2022 r. Stwierdzono, że zadaniem w/w Komisji jest rozważenie wyłącznie przedmiotowej skargi, nie zaś kwestii merytorycznych dotyczących całej problematyki budowy sieci i przyłącza wodociągowego w miejscowości Sulęcinek. Przedyskutowano wszystkie podniesione przez skarżącego zarzuty i stwierdzono, że:

  1. Dokumentacja dotycząca sprawy oraz późniejsza korespondencja były prowadzone prawidłowo. Skarżący otrzymał dofinansowanie ze strony Gminy Krzykosy w postaci materiałów do budowy sieci wodociągowej (protokół z dnia 27 czerwca 2019 r.). Następnie dobrowolnie przekazał nieodpłatnie całą wybudowaną infrastrukturę wodno-kanalizacyjną na rzecz Gminy Krzykosy protokołem przekazania z dnia 23 grudnia 2019 r., dlatego nie znajduje się uzasadnienia dla odmiennego, ponownego uregulowania istniejących więzi prawnych pomiędzy skarżącym a Gminą Krzykosy, zawartych przez skarżącego świadomie i dobrowolnie.
  2. Gmina nie ma obowiązku zawierania żadnych umów pisemnych w sprawie budowy sieci wodociągowych, co wynika z art. 73 §1 oraz art. 74 § 1 ustawy kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1740), a mianowicie, jeśli ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę pisemną, dokumentową albo elektroniczną, czynność dokonana bez zachowania zastrzeżonej formy jest nieważna tylko wtedy, gdy ustawa przewiduje rygor nieważności. Ponadto do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli, a w tym przypadku jest nim w/w protokół przekazania.
  3. Mieszkańcy nie są w żaden sposób zmuszani przez Gminę do budowy sieci wodno-kanalizacyjnych. Każdorazowo są informowani o istniejących możliwościach w tym zakresie oraz wyrażają (bądź nie) dobrowolną zgodę na partycypowanie w kosztach budowy tej infrastruktury.
  4. Definicje „sieci" i „przyłącza wodociągowego", wynikające z art. 2 ust. 6 i 7 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2028) są klarowne i żaden mieszkaniec Gminy nikt nie jest wprowadzany w błąd. Wnioskujący otrzymuje warunki budowy przyłącza wodociągowego, tj. odcinka przewodu łączącego sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług. Skarżący wybudował zarówno przyłącze jak i sieć (czyli przewody wodociągowe wraz z uzbrojeniem i urządzeniami, którymi dostarczana jest woda), którą to przekazał na rzecz Gminy Krzykosy.
  5. Wszyscy mieszkańcy Gminy są traktowani równo. Gmina nie buduje sieci mieszkańcom innych miejscowości na odmiennych zasadach.


Wobec powyższego należy uznać przedmiotową skargę za bezzasadną.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 239 Kodeksu postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 735), w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowi skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania skarżącego.

Przewodniczący
Rady Gminy
(-) Krzysztof Jankowiak