Odpis aktu stanu cywilnego
Elektroniczny odpis aktu stanu cywilnego

Odpis aktu stanu cywilnego
ZAPOZNAJ SIĘ Z KLAUZULĄ INFORMACYJNĄ - RODO
Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego.
Do otrzymania odpisów aktów stanu cywilnego uprawnieni są:
- osoba, której akt dotyczy,
- wstępni, zstępni, rodzeństwo, małżonek, przedstawiciel ustawowy, opiekun,
- sąd i prokurator,
- organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań,
- inne osoby, które wykażą w tym interes prawny,
- organizacje społeczne, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny,
- osoba uprawniona do otrzymania odpisu aktu stanu cywilnego może działać przez pełnomocnika, który zobowiązany jest złożyć do akt sprawy oryginał lub urzędowo poświadczoną kopię pełnomocnictwa.
WYMAGANE DOKUMENTY:
- Uzyskanie każdego z zamawianych dokumentów wymaga złożenia odrębnego wniosku.
- Pisemny wniosek
- Osoba składająca wniosek winna wylegitymować się dokumentem tożsamości t.j. dowodem osobistym lub paszportem.
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Urząd Stanu Cywilnego, Krzykosy, ul. Główna 37, I piętro, pok. 16, tel. 612851514, wew. 111
Godziny pracy:
- w poniedziałki od 8:00-16:00
- we wtorki, środy, czwartki i piątki od 7:00-15:00
OPŁATY:
- odpis skrócony - 22 zł,
- wielojęzyczny odpis skrócony - 22 zł,
- odpis zupełny - 33 zł,
- pełnomocnictwo - 17 zł, chyba że istnieje podstawa do zwolnienia dokumentu z opłaty skarbowej t.j. jeśli pełnomocnictwa udzielono małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu.
Opłatę skarbową wnosi się na konto Gminy Krzykosy.
DANE DO PRZELEWU:
Gmina Krzykosy
ul. Główna 37, 63-024 Krzykosy
nr konta: 69 9085 0002 0010 0100 1313 0001
Opłatę można uiścić u inkasenta opłaty skarbowej Urzędu Gminy w Krzykosach, ul. Główna 37.
Urząd Stanu Cywilnego w każdym przypadku nieuiszczenia należnej opłaty obowiązany będzie przekazać organowi podatkowemu informację o nieuiszczeniu tejże opłaty, co skutkować będzie dochodzeniem tej należności w postępowaniu egzekucyjnym.
TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA:
- Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego z ksiąg przechowywanych w tutejszym urzędzie następuje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie do 7 dni od daty złożenia wniosku.
- Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego został złożony do kierownika urzędu stanu cywilnego, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, wniosek przekazywany jest do właściwego kierownika urzędu stanu cywilnego w terminie 1 dnia roboczego od dnia złożenia wniosku. Kierownik, któremu przekazano wniosek, sporządza odpis w terminie nie dłuższym niż 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
W sytuacji, gdy podanie nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa, przeprowadzane jest postępowanie wyjaśniające. Odpis aktu stanu cywilnego przesyłany jest po jego pozytywnym zakończeniu.
PODSTAWA PRAWNA:
- Art. 44 i 45 oraz 130 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2016 roku, poz. 2064),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 1827),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 23),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. Nr 187, poz. 1330),
- Konwencja Nr 16 sporządzona w Wiedniu dnia 08 września 1976 r. dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego (Dz. U. z 2004r., Nr 166 poz. 1735).
FORMULARZE:
Podanie o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego [pdf]
Pełnomocnictwo [pdf]
Wniosek o migrację aktu [pdf]