Zgłoszenie zgonu
ZAPOZNAJ SIĘ Z KLAUZULĄ INFORMACYJNĄ - RODO
WYMAGANE DOKUMENTY:
- Karta zgonu wystawiona przez lekarza oraz dowód osobisty osoby zmarłej.
- Osoba zgłaszająca zgon winna posiadać aktualny dowód osobisty lub paszport.
- Zgon należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu. Jeżeli zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej, zgłoszenia dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu.
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Urząd Stany Cywilnego, Krzykosy, ul. Główna 37, I piętro, pok. 16, tel. 612851514, wew. 111
Godziny pracy:
- w poniedziałki od 8:00-16:00
- we wtorki, środy, czwartki i piątki od 7:00-15:00
OPŁATY:
Sporządzenie aktu zgonu jest wolne od opłat.
TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA:
Akt zgonu sporządzany jest niezwłocznie.
Po sporządzeniu aktu zgonu wydawany jest 1 odpis skrócony aktu zgonu.
PODSTAWA PRAWNA:
- Art. 92-95 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2064),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 1827).
INNE INFORMACJE:
Obowiązek zgłoszenia zgonu do Urzędu Stanu Cywilnego ciąży w kolejności na następujących osobach:
- małżonku lub dzieciach zmarłego,
- najbliższych krewnych lub powinowatych,
- osobach, które zamieszkiwały w lokalu, w którym nastąpił zgon,
- osobach, które były obecne przy zgonie lub naocznie się o nim przekonały,
- administratorze domu.
Pełnomocnictwo do zgłoszenia zgonu udzielone dla pracownika zakładu pogrzebowego winno mieć formę pisemną. Pełnomocnictwo podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
Rejestracja zgonu:
Akt zgonu sporządzany jest na podstawie: karty zgonu i protokołu dokumentującego zgłoszenie zgonu podpisanego przez osobę zgłaszającą zgon i kierownika urzędu stanu cywilnego.
Po sporządzeniu aktu zgonu wydawany jest z urzędu jeden odpis skrócony aktu zgonu bez opłat.
Dopiero zarejestrowanie zgonu umożliwia pochówek osoby zmarłej.
Ważne! Jeżeli kierownik urzędu stanu cywilnego nie może sporządzić z przyczyn technicznych aktu zgonu, wystarczy jak potwierdzi na karcie zgonu sam fakt zgłoszenia zgonu. Umożliwi to pochówek osoby zmarłej.
Po sporządzeniu aktu zgonu w takiej sytuacji kierownik urzędu stanu cywilnego wyda z urzędu dwa odpisy skrócone aktu zgonu: jeden z nich należy przedłożyć administracji cmentarza.
UWAGA! Zgłoszenie zgonu w urzędzie stanu cywilnego zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego i czasowego.
Zarejestrowanie zgonu przez kierownika urzędu stanu cywilnego w rejestrach państwowych spowoduje unieważnienie dowodu osobistego osoby zmarłej