Uchwała Nr XXI/149/2012

UCHWAŁA Nr XXI/149/2012

RADY GMINY KRZYKOSY

z dnia 13 września 2012 r.

 

w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Krzykosy na lata  2013-2017

 

  Na  podstawie art.18 ust.2 pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.  o samorządzie  gminnym ( tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z  późn. zm.) oraz  art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r.  o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31 poz. 266 z  późn. zm.) uchwala się wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2013-2017:

 

 

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne

 

§ 1.  Wieloletni program gospodarowania  mieszkaniowym zasobem Gminy Krzykosy na lata 2013 - 2017 ma na celu określić podstawowe kierunki działania Gminy w gospodarowaniu zasobem mieszkaniowym oraz stworzyć warunki do zaspokajania potrzeb zapewnienia lokali mieszkalnych, lokali zamiennych i lokali socjalnych.

 

 

Rozdział 2.

Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne.

 

§ 2. 1.  Mieszkaniowy zasób Gminy Krzykosy składa się z 17 mieszkań położonych w 7   budynkach gminnych stanowiących własność Gminy.

 

2.   We wspólnotach mieszkaniowych znajduje się 5 gminnych lokali mieszkalnych znajdujących się w 1 budynku.

 

3.   Lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Krzykosy, przeznaczone na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych, powinny spełnić kryteria lokalu przeznaczonego na stały pobyt ludzi, określone przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (t.j. Dz.U.  2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) oraz Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.)

 

4.   Wielkość zasobu mieszkaniowego, wyszczególnienie lokali stanowiących własność Gminy Krzykosy oraz stan techniczny przedstawiają poniższe tabele.

 

Wykaz budynków stanowiących własność Gminy Krzykosy

 

 

Lp.

 

Położenie budynku

Ilość lokali mieszkalnych

 

Powierzchnia użytkowa

 

Ilość     

lokali

socjalnych

Powierzchnia

Użytkowa

 

Razem powierzchnia

1.

Krzykosy ul. Główna 2 i 4

5

270,98

-

-

270,98

2.

Krzykosy ul. Główna 6 i 8

3

171,90

-

-

171,90

3.

Krzykosy ul. Główna 10

2

81,20

-

-

81,20

4.

Solec  ul. Główna 10

1

81,40

-

-

81,40

5.

Witowo   48

3

168,69

-

-

168,69

6.

Bogusławski  1

4

226,10

-

-

226,10

7.

Młodzikowo

1

45,00

-

-

45,00

 

Wykaz budynków i ilość lokali mieszkalnych stanowiąca własność gminy we wspólnotach mieszkaniowych

 

 

Lp.

 

Położenie budynku

 

Ilość lokali gminnych

 

Powierzchnia lokali gminnych

1.

Garby  27

5

180,00

 

§ 3. Planuje się systematyczne zmniejszenie ilości lokali mieszkalnych poprzez sprzedaż lokali.

 

§ 4.  Znajdujące się w mieszkaniowym zasobie Gminy lokale o niższym standardzie, po zwolnieniu ich przez dotychczasowych najemców, będą przeznaczone na lokale socjalne.

 

§ 5.  Nie przewiduje się zwiększenia ilości lokali mieszkalnych poprzez wybudowanie nowych budynków. Ewentualnie utworzenie nowych lokali może nastąpić w wyniku zmiany przeznaczenia z użytkowego na mieszkalne.

 

§ 6. Lokale socjalne będą pozyskiwane przez przekształcenia dotychczasowych lokali mieszkalnych o małej powierzchni i niskim standardzie, z których najmu zrezygnowano

lub przez adaptację istniejących pomieszczeń dotychczas nie wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz poprzez podejmowanie zadań inwestycyjnych w kolejnych latach.

 

§ 7. Ewidencję lokali stanowiących mieszkaniowy zasób Gminy Krzykosy oraz ich bieżące aktualizację prowadzi Wójt Gminy przy pomocy Urzędu Gminy.

 

Rozdział 3.

Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikających ze stanu technicznego budynków i lokali z podziałem na kolejne lata

 

§ 8. 1. Ustala się następujące kategorie stanów technicznych budynków mieszkalnych:

a/ ''3''- stan budynku ustala się jako dobry - budynek oraz znajdujące się w nim lokale w okresie objętym analizą nie wymaga napraw

b/ ''2''- stan budynku ustala się jako dostateczny - elementy konstrukcyjne budynku oraz znajdujące się w nim lokali są w zadowalającym stanie, remontu lub wymiany wymaga stolarka okienna oraz drzwiowa, konserwacja pokrycia dachowego, naprawa rynien, remontu lub wymiana instalacji,

c/ ''1''- stan budynku ustala się jako niedostateczny - elementy budynku jak i znajdujące się w nim lokale są uszkodzone, wymagany jest kapitalny remont związany z dużymi nakładami finansowymi.

 

2.       Analiza wieku budynków, w których znajduje się zasób mieszkaniowy wskazuje, iż budynki wymagają znacznych nakładów finansowych na ich niezbędne utrzymanie w należytym stanie technicznym między innymi ze względu stosowane w okresie ich budowy materiały technologie. W tych budynkach należy przewidzieć nakłady na modernizację lub dążyć do ich sprzedaży. Stan techniczny budynków przedstawia poniższa tabela.

 

 

 

Lp.

 

Położenie budynku

 

2012

 

2013

 

2014

 

2015

 

2016

 

2017

1.

Krzykosy ul. Główna 2 i 4

2

2

2

2

2

2

2.

Krzykosy ul. Główna 6 i 8

2

2

2

2

2

2

3.

Krzykosy ul. Główna 10

3

3

3

3

3

3

4.

Solec  ul. Główna 10

2

2

2

2

2

2

5.

Witowo   48

3

3

3

3

3

3

6.

Bogusławski  1

2

2

2

2

2

2

7.

Młodzikowo

2

2

2

2

2

2

 

3.       Stan techniczny budynków lub poszczególnych jego elementów wskazują na konieczność przeprowadzenia bieżących remontów. Dokonane remonty pozwolą na utrzymanie mieszkaniowego zasobu w stanie, co najmniej niepogarszającym się, a przy ich systematycznej realizacji doprowadzą do poprawy stanu technicznego zasobu.

 

4.       Budynki wymagają podjęcia robót remontowych: elementów konstrukcyjnych, dachów, odnowienia elewacji, klatek schodowych, instalacji wodno-kanalizacyjnych, elektrycznej, drożności i szczelności przewodów wentylacyjnych, dymowych i spalinowych.

 

5.       Zbilansowanie potrzeb remontowo-modernizacyjnych wykazuje potrzebę  uzyskania standardów technicznych, które powinny docelowo posiadać budynki i lokale mieszkalne.

 

§ 9.  Wysokość wydatków na remonty i modernizacje w okresie obowiązywania Programu będzie uzależniona od aktualnych potrzeb zaplanowanych wartości w budżecie.

 

 

 

ROK

Wysokość wydatków na remonty i modernizacje (zł)

 

2013

6 500,00

 

2014

7 000,00

 

2015

7 500,00

 

2016

8 000,00

 

2017

8 500,00

 

RAZEM

37 500,00

 

 

 

Rozdział 4.

Planowana sprzedaż lokali w kolejnych latach

 

§ 10.  Przewiduje się, że sprzedaż lokali mieszkalnych w poszczególnych latach będzie uzależniona od zainteresowania.

 

§ 11. 1. Sprzedaży podlegać będą sukcesywnie wszystkie lokale mieszkalne znajdujące się  w budynkach, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne.

 

2.       W pierwszej kolejności odbywać się będzie sprzedaż lokali w budynkach, w których proces został już zapoczątkowany oraz w sytuacji gdy wszyscy najemcy w budynku wyrażą gotowość wykupu lokalu mieszkalnego.

 

§ 12. Najemcom lokali, który nie skorzystają z prawa pierwszeństwa w nabyciu zajmowanego lokalu mogą być oferowane lokale zamienne na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (D.U. z 2005r. Nr 31, poz. 266 z późn. zm.) Ponadto istnieje możliwość przeznaczenia powyższych lokali do sprzedaży w drodze przetargu wraz z najemcami.

 

§ 13. Wyłącza się ze sprzedaży lokale mieszkalne znajdujące się w budynku czynnych placówek oświaty i pozostałych budynkach użyteczności publicznej oraz wszędzie tam gdzie nie występuje możliwość wydzielenia, wyodrębnienia działki gruntu, na której usytuowany jest lokal lub brak możliwości wykonania dojazdu do tej działki oraz usytuowania samodzielności lokalu.

 

 

Rozdział 5.

Zasady polityki czynszowej, warunki obniżenia czynszu

 

§ 14. 1. Działania w zakresie polityki czynszowej winy zmierzać do tego, żeby wpływy z czynszów w ciągu kolejnych lat pokryły  wydatki związane z utrzymaniem lokali na właściwym poziomie technicznym. 

2. Czynsz ustala się stosując stawkę bazową za m² powierzchni użytkowej uwzględniając czynniki obniżające.

3. Stawka bazowa czynszu nie może przekraczać 3% wartości odtworzeniowej lokalu ogłaszanej przez Wojewodę Wielkopolskiego.

 

§ 15. Ustala się następujące czynniki obniżające stawkę bazową czynszu, przy czym nie dotyczą one stawki czynszu za lokale socjalne.

 

a/    mieszkanie bez centralnego ogrzewania - 15% obniżki w stosunku do stawki czynszu,

 

b/    mieszkanie bez instalacji wodociągowej - 15% obniżki w stosunku do stawki czynszu,

 

c/    mieszkanie bez kanalizacji - 15% obniżki w stosunku do stawki czynszu,

 

d/    mieszkanie bez łazienki - 15% obniżki w stosunku do stawki czynszu.

 

    § 16. Stawka czynszu za lokal socjalny nie może przekraczać połowy stawki najniższego czynszu obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym wyliczonej według zasad w §15.

 

Rozdział 6.

Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy w kolejnych latach.

 

     § 17. Zarządzanie zasobem mieszkaniowym należy do organów Wójta Gminy Krzykosy przy pomocy Urzędu Gminy.

 

     § 18. W latach 2013-2017 nie przewiduje się zmian w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy Krzykosy.

 

Rozdział 7.

Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach

 

     § 19. 1. Źródłami finansowania gospodarki mieszkaniowej w latach 2013-2017 będą w szczególności:

 

1/   dochody z czynszów za lokale mieszkalne,

2/   dochody z czynszów za lokale użytkowe,

3/   dochody z dzierżaw i najmu części nieruchomości znajdujących się w zasobie,

4/   dochody ze sprzedaży mieszkań.

 

2. Planuje się pozyskiwanie środków zewnętrznych w celu dokonywania i modernizacji lokali socjalnych.

 

 

Rozdział 8.

Wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, wydatki inwestycyjne.

 

     § 20. 1. Przewiduje się, że w okresie obowiązywania wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy wysokość wydatków w kolejnych latach kształtować się będzie wg § 9 niniejszej uchwały.

 

2. Ostateczny zakres rzeczowo-finansowy planu na lata 2013-2017 będzie corocznie weryfikowany na etapie tworzenia budżetu Gminy na dany rok.

 

3. W wyjątkowych sytuacjach, np. gdy nastąpi konieczność natychmiastowego wykonania nieplanowanego remontu z uwagi na zagrożenie życia lub zdrowia ludzi i mienia, przewiduje się zwiększenie kwoty wydatków w budżecie Gminy.

 

4. Koszty bieżącej eksploatacji pokrywane będą z wpływów z czynszów.

 

5. Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym za współwłaścicieli pokrywane będą w przypadku zarządu wykonywanego przez gminę z opłat eksploatacyjnych wnoszonych przez pozostałych współwłaścicieli. Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi w przypadku zarządu wykonywanego przez inny niż gmina podmiot pokrywane będą z budżetu gminy.

 

Rozdział 9.

Inne działania mające na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Krzykosy

 

 

   § 21. 1. Wynajmujący w celu poprawy wykorzystania i racjonalnej gospodarki mieszkaniowym zasobem Gminy Krzykosy podejmować będzie działania polegające na:

 

1/  zamiana lokali, w tym:

 

a/  zamianie w ramach zasobu, tak aby gospodarstwa domowe zajmowały lokale odpowiadające wielkości rodziny i sytuacji materialnej,

 

b/  zmianach sposobu użytkowania z użytkowanego na mieszkalne,

 

2/  sprzedaż  lokali:

 

a/  poprzez sprzedaż lokali znajdujących się w budynkach wspólnot mieszkaniowych,

 

b/ udzielanie bonifikat dla najemców wyrażających chęć wykupu mieszkań,

 

2.  Ustalone potrzeby remontowe i plan remontowy wykazują, że nie jest konieczne wyłączenie lokali z eksploatacji w celu wykonywania remontu a tym samym nie występuje potrzeba zamiany z tego względu.

 

Rozdział 10.

Przepisy końcowe

 

§ 22. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Krzykosy.

§ 23. Traci moc uchwała Nr XXXIII/208/2002 Rady Gminy Krzykosy z dnia 24 maja 2002 r. w  sprawie ustalania zasad polityki czynszowej /Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego Nr 94, poz. 2321/.

§ 24. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

Przewodniczący
Rady Gminy
Wiesław Zając