Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Krzykosy, dnia 31 sierpnia 2021 r.

Za dowodem doręczenia

OSR.6220.1.11.2021

Wg rozdzielnika

DECYZJA
O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

Na podstawie: art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 oraz art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 247 z późn. zm.), a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), oraz zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora:

Gminy Krzykosy
ul. Główna 37,
63-024 Krzykosy
reprezentowanej przez pełnomocnika
Pana Bartosza Drapińskiego
Kijewo 18/1
63-000 Środa Wielkopolska

orzekam

I. Stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Budowa sieci kanalizacyjnej sanitarnej grawitacyjnej i podciśnieniowej wraz z odcinkami tłoczonymi położonej na dz. nr 725, 502/5, 502/4, 502/7, 289/2 ,503/4, 531/2, 411/2, 1048/1, 426/1, 494/13, 493/3, 1015, 1023, 423, 412/2, 369, 368/1, 366, 510/7, 613/1, 593, 531/3, 390, 531/4, 1060, 524, 545/2, 545/1, 377, 393/9, 327, 326, 343/1, 358, 360, 382, 378, 342, 403/2, 353, 150, 187/2, 440, 594, 379, 441, 1054/5, 509/11 obręb Krzykosy, gmina Krzykosy."

II. Określić warunki i wymagania dotyczące planowanego przedsięwzięcia w następującym zakresie:
1. Prace wykonawcze związane z realizacją przedsięwzięcia, w rejonie terenów wymagających ochrony przed hałasem, prowadzić wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00.
2. Plac budowy wyposażyć w sorbenty.
3. Zaplecze budowy zabezpieczyć przed możliwością zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego.
4. Odpady gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych do tego miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostawaniem się do środowiska gruntowo-wodnego.
5. W związku z realizacją przedsięwzięcia nie prowadzić wycinki drzew i krzewów.
6. Miejsca składowania materiałów budowlanych i postoju ciężkiego sprzętu wyznaczyć poza obrysem rzutu korony drzew.
7. Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew i krzewów wykonywać w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom, w szczególności:
- pnie drzew narażone na uszkodzenia na czas budowy właściwie zabezpieczyć uwzględniając konieczność zapewnienia dostępu do schronień oraz w sposób niepowodujący zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, zwierząt i grzybów,
- nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m i krzewów powyżej wysokości 0,1 m ponad pierwotny poziom terenu,
- podczas prac ziemnych zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem i przemarzaniem,
- nie niszczyć korzeni odpowiedzialnych za statykę drzewa.
8. Na etapie prowadzenia prac ziemnych minimum raz dziennie przed ich rozpoczęciem kontrolować ewentualne wykopy i zagłębienia, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce; taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i likwidacją zagłębień.
9. Na etapie realizacji przedsięwzięcia miejsca postoju sprzętu budowlanego (maszyn i środków transportu) oraz miejsca składowania i magazynowania materiałów budowlanych i odpadów należy zorganizować w specjalnie wydzielonych do tego celu miejscach przed ewentualnym przedostawaniem się substancji niebezpiecznych (ropopochodnych) do gruntu lub wód.
10. We wszystkich ww. miejscach oraz w miejscach bezpośrednich prac budowlanych należy zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych.
11. W przypadku ewentualnego pojawienia się wycieków, przedostanie się zanieczyszczeń do gruntu lub wód należy bezzwłocznie podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.

III. Ustalić charakterystykę planowanego przedsięwzięcia zawartą w załączniku nr 1 do niniejszej decyzji jako jej integralną część

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2021 r. pełnomocnik Inwestora Pan Bartosz Drapiński, zam. Kijewo 18/1, 63-000 Środa Wielkopolska, wystąpił do Wójta Gminy Krzykosy z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa sieci kanalizacyjnej sanitarnej grawitacyjnej i podciśnieniowej wraz z odcinkami tłoczonymi położonej na dz. nr 725, 502/5, 502/4, 502/7, 289/2 ,503/4, 531/2, 411/2, 1048/1, 426/1, 494/13, 493/3, 1015, 1023, 423, 412/2, 369, 368/1, 366, 510/7, 613/1, 593, 531/3, 390, 531/4, 1060, 524, 545/2, 545/1, 377, 393/9, 327, 326, 343/1, 358, 360, 382, 378, 342, 403/2, 353, 150, 187/2, 440, 594, 379, obręb Krzykosy, gmina Krzykosy."

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 247 z późn. zm.), stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Krzykosy.

Na podstawie złożonego wniosku, a w szczególności zgodnie z treścią dołączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia, sporządzonej w lutym 2021 przez pełnomocnika Gminy Krzykosy, Pana Bartosza Drapińskiego, ustalono, że planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie sieci kanalizacyjnej sanitarnej grawitacyjnej i podciśnieniowej wraz z odcinkami tłoczonymi położonej na dz. nr 725, 502/5, 502/4, 502/7, 289/2 ,503/4, 531/2, 411/2, 1048/1, 426/1, 494/13, 493/3, 1015, 1023, 423, 412/2, 369, 368/1, 366, 510/7, 613/1, 593, 531/3, 390, 531/4, 1060, 524, 545/2, 545/1, 377, 393/9, 327, 326, 343/1, 358, 360, 382, 378, 342, 403/2, 353, 150, 187/2, 440, 594, 379, 441 obręb Krzykosy, gmina Krzykosy."

Wobec powyższego stwierdzono, że wnioskowane przedsięwzięcie zostało wymienione w § 3 ust. 1 pkt 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), tj. „sieci kanalizacyjne o całkowitej długości przedsięwzięcia nie mniejszej niż 1 km, z wyłączeniem: a) przebudowy tych sieci metodą bezwykopową, b) sieci kanalizacji deszczowej zlokalizowanych w pasie drogowym i obszarze kolejowym, c) przyłączy do budynków". Dlatego zgodnie z treścią art. 71 ust. 2 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 247 z późn. zm.), wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Wójt Gminy Krzykosy pismem z dnia 8 marca 2021 r. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania, informując o możliwości zapoznania się osobiście lub przez pełnomocnika z aktami sprawy.

W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 i 3 ww. ustawy, pismem z dnia 8 marca 2021 r. Wójt Gminy Krzykosy wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Środzie Wielkopolskiej i do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia oraz o uzgodnienie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska telefonicznie wystąpił z prośbą o zmianę wystąpienia z uzgodnienia na opinię. Wójt Gminy Krzykosy pismem z dnia 15 marca 2021 r. wystąpił zatem do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska Poznaniu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego W powyższym piśmie skierowanym do organów opiniujących tutejszy Wójt wskazał, że na terenie planowanego przedsięwzięcia obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Wypis z planu dla działek przedsięwzięcia został przesłany do Organów opiniujących. Pismem z dnia 16 marca 2021 r. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu mający siedzibę ul. Chlebowa 4/8, 61-003 Poznań przesłał prośbę o wydanie opinii zgodnie z właściwością do Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu mającego siedzibę ul. Szewska 1, 61-760 Poznań.

W dniu 23 marca 2021 do tutejszego Wójta Gminy Krzykosy wpłynęła opinia sanitarna Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Środzie Wielkopolskiej znak:
ON-NS.9011.10.2021 z dnia 22 marca 2021 r., w której nie stwierdzono potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i odstąpiono od określenia zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu opinią z dnia 23 marca 2021 r. znak: PO.ZZŚ4.435.200.1.2021.MS nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko niniejszego przedsięwzięcia i wskazał ma konieczność określenia w decyzji następujących warunków:
1. Na etapie realizacji przedsięwzięcia, miejsca postoju sprzętu budowlanego (maszyn i środków transportu) oraz miejsca składowania i magazynowania materiałów budowlanych i odpadów należy zorganizować w specjalnie wydzielonych do tego celu miejscach przed ewentualnym przedostawaniem się substancji niebezpiecznych (ropopochodnych) do gruntu lub wód.
2. We wszystkich ww. miejscach oraz w miejscach bezpośrednich rac budowlanych należy zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych.
3. W przypadku ewentualnego pojawienia się wycieków, przedostanie się zanieczyszczeń do gruntu lub wód należy bezzwłocznie podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.
Pismem z dnia 23 marca 2021 r. znak: WOO-II.4220.75.2021.AON.2 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wezwał pełnomocnika Inwestora do złożenia wyjaśnień w sprawie k.i.p.
Wnioskiem z dnia 14 kwietnia 2021 r. (data wpływu 28 kwietnia 2021 r.) Pełnomocnik Inwestora zwrócił się z prośbą o rozszerzenie zakresu inwestycji o działkę nr ewidencyjny 441, na której zlokalizowana będzie tłocznia ścieków.
Pismem z dnia 28 kwietnia 2021 r. Wójt Gminy Krzykosy poprosił o wydanie ponownej opinii w sprawie wyżej wymienione organy opiniujące.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Środzie Wielkopolskiej pismem z dnia 11 maja 2021 r. (data wpływu 12 maja 2021 r.) znak: ON-NS.9011.10.2021 wyraził opinię o możliwości odstąpienia od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W dniu 13 maja 2021 r. do tutejszego Urzędu wpłynęło pismo Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu z dnia 10 maja 2021 r. znak: PO.ZZŚ.4.435.200.2.2021.MS, w którym to tamtejszy dyrektor nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i wskazał na konieczność określenia w decyzji następujących warunków i wymagań:
1. Na etapie realizacji przedsięwzięcia, miejsca postoju sprzętu budowlanego (maszyn i środków transportu) oraz miejsca składowania i magazynowania materiałów budowlanych i odpadów należy zorganizować w specjalnie wydzielonych do tego celu miejscach przed ewentualnym przedostawaniem się substancji niebezpiecznych (ropopochodnych) do gruntu lub wód.
2. We wszystkich ww. miejscach oraz w miejscach bezpośrednich rac budowlanych należy zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych.
3. W przypadku ewentualnego pojawienia się wycieków czy przedostania się zanieczyszczeń do gruntu lub wód należy bezzwłocznie podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.

Postanowieniem z dnia 19 maja 2021 r. znak WOO-II.4220.75.2021.AON.4 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wyraził opinię, że dla niniejszego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływana na środowisko, jednocześnie nakładając wykonanie na inwestora następujących warunków i wymagań:

1. Prace wykonawcze związane z realizacją przedsięwzięcia, w rejonie terenów wymagających ochrony przed hałasem, prowadzić wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00.
2. Plac budowy wyposażyć w sorbenty.
3. Zaplecze budowy zabezpieczyć przed możliwością zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego.
4. Odpady gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych do tego miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostawaniem się do środowiska gruntowo-wodnego.
5. W związku z realizacją przedsięwzięcia nie prowadzić wycinki drzew i krzewów.
6. Miejsca składowania materiałów budowlanych i postoju ciężkiego sprzętu wyznaczyć poza obrysem rzutu korony drzew.
7. Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew i krzewów, wykonywać w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom w szczególności:
- pnie drze narażone na uszkodzenia na czas budowy właściwie zabezpieczyć uwzględniając konieczność zapewnienia dostępu do schronień oraz w sposób niepowodujący zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, zwierząt i grzybów,
- nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m i krzewów powyżej wysokości 0,1 m ponad pierwotny poziom terenu,
- podczas prac ziemnych zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem i przemarzaniem,
- nie niszczyć korzeni odpowiedzialnych za statykę drzewa.
8. Na etapie prowadzenia prac ziemnych minimum raz dziennie przed ich rozpoczęciem kontrolować ewentualne wykopy i zagłębienia, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce; taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i likwidacją zagłębień.

W dniu 24 maja Wójt Gminy Krzykosy obwieszczeniem zawiadomił strony postępowania o zebranych materiałach dowodowych przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Pismem z dnia 21 czerwca 2021 r. pełnomocnik Inwestora powiadomił tutejszego Wójta o zmianach w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz poprosił o rozszerzenie obszaru inwestycji o działki nr ewidencyjny 1054/5, 509/11.

W związku z powyższym tutejszy organ pismem z dnia 22 czerwca 2021 r. ponownie wystąpił do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Środzie Wielkopolskiej o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływana na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Budowa sieci kanalizacyjnej sanitarnej grawitacyjnej i podciśnieniowej wraz z odcinkami tłoczonymi położonej na dz. nr 725, 502/5, 502/4, 502/7, 289/2 ,503/4, 531/2, 411/2, 1048/1, 426/1, 494/13, 493/3, 1015, 1023, 423, 412/2, 369, 368/1, 366, 510/7, 613/1, 593, 531/3, 390, 531/4, 1060, 524, 545/2, 545/1, 377, 393/9, 327, 326, 343/1, 358, 360, 382, 378, 342, 403/2, 353, 150, 187/2, 440, 594, 379, 441, 1054/5, 509/11 obręb Krzykosy, gmina Krzykosy."

Mając na uwadze powyższe uzupełnienie Inwestora Wójt Gminy Krzykosy postanowieniem z dnia 22 czerwca 2021 r. poinformował strony o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy.

W dniu 5 lipca 2021 r. Państwowy Inspektor Sanitarny w Środzie Wielkopolskiej pismem znak: ON-NS.9011.10.2021 poinformował tutejszego Wójta, że po zapoznaniu się z treścią zmienionej dokumentacji podtrzymuje wydaną wcześniej opinię sanitarną z dnia 11 maja 2021 r. znak: ON-NS.9011.10.2021
Dyrektor Zarządu Zlewni w Poznaniu pismem z dnia 5 lipca 2021 r. (data wpływu 6 lipca 2021 r.) ponownie nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływana na środowisko i wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i wymagań:
1. Na etapie realizacji przedsięwzięcia, miejsca postoju sprzętu budowlanego (maszyn i środków transportu) oraz miejsca składowania i magazynowania materiałów budowlanych i odpadów należy zorganizować w specjalnie wydzielonych do tego celu miejscach przed ewentualnym przedostawaniem się substancji niebezpiecznych (ropopochodnych) do gruntu lub wód.
2. We wszystkich ww. miejscach oraz w miejscach bezpośrednich prac budowlanych należy zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych.
3. W przypadku ewentualnego pojawienia się wycieków, przedostanie się zanieczyszczeń do gruntu lub wód należy bezzwłocznie podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.

Opinię zawierającą stanowisko w przedmiotowej sprawie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w wyraził pismem znak: WOO-II.4220.234.2021.MG.3 z dnia 2 sierpnia 2021 r. Organ opiniujący stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, i wskazał na konieczność uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i wymagań:
1. Prace wykonawcze związane z realizacją przedsięwzięcia, w rejonie terenów wymagających ochrony przed hałasem, prowadzić wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00.
2. Plac budowy wyposażyć w sorbenty.
3. Zaplecze budowy zabezpieczyć przed możliwością zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego.
4. Odpady gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych do tego miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostawaniem się do środowiska gruntowo-wodnego.
5. W związku z realizacją przedsięwzięcia nie prowadzić wycinki drzew i krzewów.
6. Miejsca składowania materiałów budowlanych i postoju ciężkiego sprzętu wyznaczyć poza obrysem rzutu korony drzew.
7. Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew i krzewów, wykonywać w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom w szczególności:
- pnie drzew narażone na uszkodzenia na czas budowy właściwie zabezpieczyć uwzględniając konieczność zapewnienia dostępu do schronień oraz w sposób niepowodujący zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, zwierząt i grzybów,
- nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m i krzewów powyżej wysokości 0,1 m ponad pierwotny poziom terenu,
- podczas prac ziemnych zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem i przemarzaniem,
- nie niszczyć korzeni odpowiedzialnych za statykę drzewa.
8. Na etapie prowadzenia prac ziemnych minimum raz dziennie przed ich rozpoczęciem kontrolować ewentualne wykopy i zagłębienia, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce; taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i likwidacją zagłębień.

Biorąc pod uwagę przeprowadzoną w toku postępowania w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, analizę kryteriów planowanego przedsięwzięcia w zakresie, o którym mowa w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2081 ze zm.), dokonaną w szczególności na podstawie wniosku, karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z uzupełnieniami, jak również poprzez uzyskanie opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Środzie Wielkopolskiej i Dyrektora Zarządu Zlewni w Poznaniu, Wójt Gminy Krzykosy, organ właściwy do wydania decyzji uznał, że po zrealizowaniu przez Inwestora wszystkich warunków zawartych w przedłożonych dokumentach oraz w niniejszej decyzji, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów o ochronie środowiska. Jednocześnie uwzględniając fakt, że w toku prowadzonego postępowania odstąpiono od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, tutejszy organ, zgodnie z art. 84 ww. ustawy stwierdził w niniejszej decyzji brak przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Uwzględniając zapisy art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt. 3 lit. a ustawy ooś, po przeanalizowaniu k.i.p i jej uzupełnień ustalono, że planowana inwestycja polegać będzie na budowaniu sieci kanalizacji sanitarnej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Krzykosy. Sieć powstanie z: rurociągów grawitacyjnych PCV Ø 250 mm o długości ok. 1045 m, rurociągów grawitacyjnych PVC Ø 200 mm o długości 4582 m, rurociągów grawitacyjnych PVC Ø 315 mm o długości ok. 895 m, rurociągów tłocznych PE Ø 110 mm, o długości ok. 1365 m, rurociągów tłocznych PE Ø 125 mm o długości ok. 67 m, rurociągów tłocznych Ø 160 o długości ok. 60 m, rurociągów podciśnieniowych PE Ø 110 mm o długości ok. 1365 m, rurociągów podciśnieniowych PE Ø 160 mm o długości ok. 745 m, 172 studzienek kanalizacyjnych betonowych Ø 1000 mm, a także 7 przepompowni ścieków oraz 1 stacji podciśnieniowej. Rury zostaną połączone uszczelkami lub metodą zgrzewów. Proponowane rozwiązania zagwarantują pełną szczelność sieci. Sieć układana będzie w wykopie otwartym o szerokości od 1,3 m do 1,6 m na głębokości od ok. 1,6 m do 3,9 m p.p.t. Przepompownie zostaną posadowione na głębokości ok. 5,5 - 6,5 m p.p.t. natomiast stacja podciśnieniowa zostanie umiejscowiona na głębokości 3,0 m p.p.t. Zgodnie z informacjami przedstawionymi w dokumentacji wykonanej przez pełnomocnika Inwestora planowane przedsięwzięcie nie będzie kolidowało z istniejącą infrastrukturą techniczną.

Przedsięwzięcie będzie lokalizowane ma działkach w województwie wielkopolskim, w powiecie średzkim, w gminie Krzykosy, na działkach o numerach ewidencyjnych: 725, 502/5, 502/4, 502/7, 289/2, 503/4, 531/2, 411/2, 1048/1, 426/1, 494/13, 493/3, 1015, 1023, 423, 412/2, 369, 368/1, 366, 510/7, 613/1, 593, 531/3, 390, 531/4, 1060, 524, 545/2, 545/1, 377, 393/9, 327, 326, 343/1, 358, 360, 382, 378, 342, 403/2, 353, 150, 187/2, 440, 594, 379, 441, 1054/4, 509/11 obręb Krzykosy. Kanalizacja sanitarna będzie prowadzona w ciągach komunikacyjnych (drogi gminne i powiatowe) oraz częściowo na działkach prywatnych. Budowa sieci nie spowoduje istotnych zmian w istniejącym zagospodarowaniu i wykorzystaniu terenu. Przepompownie ścieków zostaną posadowione na działkach o numerach ewidencyjnych: 1048/1, 1060, 594, 531/2, 441, 289/2, obręb Krzykosy, natomiast stacja podciśnieniowa zostanie zlokalizowana na działce o numerze ewidencyjnym 378, obręb Krzykosy.

Inwestycja ma na celu uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w rejonie inwestycji. Szacunkowa średnia ilość ścieków socjalno-bytowych odprowadzanych projektowaną siecią wyniesie ok. 180 m3/dobę. Ścieki z planowanej kanalizacji sanitarnej odprowadzane będą do oczyszczalni ścieków w miejscowości Sulęcinek, która zgodnie z informacjami zawartymi w k.i.p. posiada przepustowość wystarczającą do przyjęcia dodatkowej ilości ścieków.
Z uwagi na art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a ,lit. c, lit. d oraz lit. i ustawy ooś, na postawie posiadanych informacji, mając na względzie rodzaj i usytuowanie przedsięwzięcia stwierdzono, że realizowane przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na: obszary wodno-błotne; inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych; obszary górskie lub leśne; obszary objęte ochroną, w tym strefie ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.
W odniesieniu do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. b, lit. f, i lit. g, lit. h oraz lit. j ustawy ooś nie mają zastosowania, gdyż przedmiotowe przedsięwzięcie usytuowane jest poza obszarami wybrzeży i środowiskiem morskim, poza obszarami, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia, poza obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, poza obszarami o dużej gęstości zaludnienia oraz obszarami uzdrowisk i ochrony uzdrowiskowej.

Z uwagi na rodzaj, skalę oraz lokalizację planowanej inwestycji, biorąc pod uwagę postanowienia art. 63 ust. 1 pkt 1 lit e ustawy ooś należy uznać, ze przy stosowanej opisanej w k.i.p. technologii oraz realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej będzie znacznie ograniczone. Przedsięwzięcie nie zalicza się do kategorii zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii przemysłowych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym ryzyku lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138). Ze względu na położenie geograficzne inwestycji nie jest ona zagrożona ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi, powodzi czy osuwisk. Inwestycja zostanie przystosowana do zmieniających się warunków klimatycznych i możliwości zdarzeń ekstremalnych poprzez planowanie rozwiązań konstrukcyjno-budowlanych. Uwzględniając rodzaj i skalę przedsięwzięcia należy stwierdzić, że przedsięwzięcie nie wpływa na postępujące zmiany klimatu na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji. Przyjęte rozwiązania ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zamiany klimatu.

Mając na uwadze art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy ooś ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcia w znacznej odległości od granicy Państwa należy wykluczyć jego ewentualne transgranicznie oddziaływanie na poszczególne elementy przyrodnicze.

Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy ooś uznano, że uciążliwości związane z realizacją inwestycji będą krótkotrwałe i ustąpią po zakończeniu jej realizacji.

Analizując art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. c, lit. d, lit. g ustawy ooś stwierdzono, że realizacja przedsięwzięcia będzie wiązała się z oddziaływaniem na klimat akustyczny w rejonie zainwestowania. Źródłem krótkotrwałych i odwracalnych uciążliwości w zakresie emisji hałasu do środowiska będą prace budowlano-montażowe oraz ruch pojazdów obsługujących plac budowy. Uwzględniając specyfikę prac budowlanych wywnioskowano, że emisja ta będzie miała charakter lokalny, przejściowy, postępować będzie wraz z przesuwającym się frontem robót oraz ustąpi po zakończeniu prac. W celu ograniczenia uciążliwości w tym zakresie w niniejszej decyzji nałożono warunek, aby prace wykonywane były realizowane w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00. W porze dnia, z uwagi na znacznie zwiększony poziom tła akustycznego, roboty ziemne i budowlane nie będą odczuwalne jako uciążliwe.

Mając na względzie rodzaj i skalę inwestycji oraz planowane rozwiązania technologiczne, w tym posadowienie projektowanej infrastruktury poniżej poziomu terenu stwierdzono, że na etapie eksploatacji inwestycja nie będzie źródłem uciążliwości akustycznych. Wobec powyższego wywnioskowano, że w kontekście eksploatacji przedsięwzięcia dotrzymane zostaną akustyczne standardy jakości środowiska określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. z 2014 r. poz. 112). Ponadto uznano, że przedsięwzięcie nie wpłynie na klimat akustyczny w rejonie zainwestowania w porównaniu do stanu istniejącego.

Uwzględniając zapisy art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś po zapoznaniu się z treścią złożonych przez Inwestora dokumentów oraz analizując istniejące w rejonie zainwestowania uwarunkowania przestrzenne ustalono, że w obszarze realizacji i oddziaływania przedsięwzięcia brak jest istniejących lub planowanych przedsięwzięć, z których przedmiotowa inwestycja mogłaby oddziaływać znacząco skumulowanie.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d i lit. g ustawy ooś stwierdzono, że realizacja inwestycji wiązać się będzie z krótkotrwałą emisją substancji do powietrza. Emisja związana będzie głównie z prowadzeniem robót ziemnych oraz przemieszczaniem mas ziemnych. Źródłem emisji substancji do powietrza będą również procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących podczas prowadzenia robót. Uwzględniając, że roboty te będą miały charakter miejscowy i okresowy, a także ustaną po zakończeniu prac, uznano je za pomijalne. Mając na względzie rodzaj planowanej inwestycji oraz funkcję kanalizacji sanitarnej, stwierdzono, że na etapie eksploatacji nie będzie ona źródłem emisji substancji do powietrza. Należało zatem przyjąć, że realizacja przedsięwzięcia nie przyczyni się znacząco do pogorszenia jakości powietrza w rejonie zainwestowania w porównaniu do stanu istniejącego.

Ustosunkowując się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit f. ustawy ooś, na podstawie zgromadzonych w toku postępowania materiałów stwierdzono, ze gospodarowanie odpadami w trakcie realizacji i eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach prawa. Na etapie realizacji inwestycji będą powstawać odpady związane z charakterem prowadzonych robót budowlanych oraz odpady związanie z przebywaniem pracowników na terenie budowy. Zgodnie z treścią k.i.p i jej uzupełnień powstawać będą następujące rodzaje odpadów: beton, gruz z betonu, gruz ceglany, drewno, szkło, żelazo i stal, odpady opakowaniowe, odpady komunalne, elementy rur PE i PCV. W uzupełnieniu do k.i.p wskazano, że odpady będą gromadzone w wyznaczonych miejscach, poza terenem inwestycji, a następnie sukcesywnie przekazywane podmiotom posiadającym stosowne uprawnienia. W celu minimalizacji wpływu powstających odpadów na środowisko w decyzji nałożono warunek, aby odpady gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostawaniem się do środowiska gruntowo-wodnego substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez podmioty uprawnione. Odpady powstające w trakcie realizacji planowanej inwestycji w ramach możliwości zostaną ponownie wykorzystane. W przypadku braku możliwości zagospodarowania będą przekazywane do dalszego zagospodarowania. Z uwagi na rodzaj planowanego, przedsięwzięcia uznano, że na etapie eksploatacji projektowana sieć nie będzie znaczącym źródłem powstawania odpadów.

Uwzględniając zapisy art. 63 ust. 1 pkt 3 lit g ustawy ooś, uznano, że ze względu na skalę, rodzaj i charakter inwestycji, nie będzie ona negatywnie wpływać na lokalne warunki gruntowo-wodne. Sprzęt mechaniczny wykorzystywany do prowadzenia robót będzie sprawny i stale kontrolowany w trakcie prowadzenia prac. W przedłożonych materiałach wskazano, ze na terenie zainwestowania nie przewiduje się napraw masztów oraz tankowania pojazdów obsługujących plac budowy. Z k.i.p wynika, że nie przewiduje się placów postojowych dla maszyn budowlanych. Wykorzystywane maszyny i pojazdy codziennie po zakończeniu prac będą przetransportowywane na miejsce postoju o szczelnej nawierzchni. Maszyny oraz baza techniczna będą usytuowane poza terenem inwestycji. W k.i.p, wskazano, że plac budowy będzie wyposażony w sorbenty do strącania zanieczyszczeń ropopochodnych. W warunkach decyzji określono, że plac budowy powinien być wyposażony w sorbenty, a zaplecze budowy zabezpieczone przed możliwością zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego. Plac budowy zostanie wyposażony w przenośne toalety, obsługiwane przez uprawione podmioty. Woda dla potrzeb socjalno-bytowych będzie dostarczana w baniakach. W uzupełnieniu k.i.p. wskazano, że w przypadku wystąpienia wysokiego poziomu wód gruntowych przewiduje się odwadnianie wykopów przy pomocy igłofiltrów. Woda z odwodnienia będzie odprowadzana do rowów melioracyjnych.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy ooś należy uznać, że eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązać się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz znaczącym negatywnym wpływem na bioróżnorodność. Podczas realizacji inwestycji wykorzystane zostaną między innymi rury z tworzyw sztucznych, piasek, kształtki PCV, drobnowymiarowe elementy betonowe, paliwa. W związku z realizacją inwestycji nastąpi technologiczne zużycie wody na potrzeby przeprowadzenia próby szczelności rurociągu w ilości maksymalnej ok. 500 m3. Woda dostarczona zostanie wozami asenizacyjnymi lub zostanie pobrana z sieci wodociągowej. Po zakończeniu próby woda zostanie przewieziona do gminnej oczyszczalni ścieków. Na etapie eksploatacji zużywana będzie energia elektryczna w związku z eksploatacją tłoczni ścieków i stacji podciśnieniowej.

Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie materiałów wywnioskowano, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1098). Najbliższym obszarem Natura 2000, położonym w odległości ok. 190 m od przedsięwzięcia, jest obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002. Zgodnie z opracowaną przez Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk w Białowieży siecią korytarzy ekologicznych, wykorzystywanych przez duże zwierzęta, inwestycja będzie prowadzona przez korytarz ekologiczny łączący Dolina Obry KpnC-8A (Projekt korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce. Zakład Badania Ssaków PAN, Białowieża 2011).

Inwestor zadeklarował, że nie będzie dokonywał wycinki istniejących drzew i krzewów, co oznacza, ze realizacja przedsięwzięcia może być dokonana bez ich usuwania. Mając na uwadze powyższe i uwzględniając ich ważną rolę zarówno dla lokalnego ekosystemu i klimatu, jak i z uwagi na wartości kulturowe i krajobrazowe nałożono warunek nie dokonywania wycinki w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji. Celem ochrony drzew przed uszkodzeniami i naruszeniem statyki nakazano ich zabezpieczenie. Dodatkowo w niniejszej decyzji nałożono warunek chroniący florę, faunę i biotę grzybów występujących na drzewach polegający na takim zabezpieczeniu pni drzew, które pozwoli na zachowanie występujących w ich obrębie gatunków zwierząt, roślin i grzybów. Nałożono również warunek, aby miejsce składowania materiałów budowlanych i postoju sprzętu budowlanego wyznaczyć poza obrysem rzutu koron drzew.

Ze względu na fakt, że inwestycja wymaga prowadzenia prac ziemnych, które mogą wpłynąć negatywnie na zwierzęta, nałożono warunek, aby na etapie prowadzenia prac ziemnych, minimum dwukrotnie w ciągu dnia oraz przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy i zagłębienia, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce oraz, aby taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i likwidacją zagłębień.

Uwzględniając art. 63 ust. 1 pkt 2 lit e oraz mając na uwadze umiejscowienie inwestycji i realizację zgodnie z nałożonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedliska. Realizacja planowanej inwestycji nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności obszarów Natura 2000 lub ich powiązania z innymi obszarami. Inwestycja nie doprowadzi do utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

W związku z art. 63 ust. 1 pkt 2 lit k ustawy ooś ustalono, że według charakterystyki Jednolitych Części Wód przedmiotowa inwestycja znajduje się w granicach zlewni Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) o kodzie kod PLRW600001718532 - Baba oraz Jednolitej Części Wód Podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW600061. JCWPd o kodzie PLGW600061 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz chemicznym. Jest ona monitorowana, a w odniesieniu do ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych została uznana za niezagrożoną. JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia. JCWP o kodzie PLRW600001718532 - Baba posiada status naturalnej części wód, o aktualnie złym stanie. Nie jest ona monitorowana, a w odniesieniu do ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych została określona jako niezagrożona. Celem środowiskowym dla tej JCWP jest dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny.
Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie oraz przy założeniu realizacji określonych w sentencji warunków stwierdza się brak możliwości znaczącego oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdza się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, stwarzającego zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 poz. 1967).

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność oraz możliwość powiązania z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja inwestycji nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska. Przedmiotowa inwestycja nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia, Wójt Gminy Krzykosy spełniając wymóg art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735), poinformował strony postępowania o możliwości zapoznania się z zebranymi w toku postępowania materiałami dla ww. przedsięwzięcia, a w szczególności z uzupełnieniami, oraz o możliwości wypowiedzenia się co do złożonych materiałów w terminie 7 dni od dnia doręczenia wskazanej informacji. W zakreślonym terminie żadna ze stron postępowania nie wniosła uwag ani wniosków.

Biorąc pod uwagę przeprowadzoną w toku postępowania w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, analizę i ocenę bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, w tym na zdrowie ludzi, możliwości oraz sposobów zapobiegania i ograniczania negatywnego oddziaływania na środowisko, dokonaną w szczególności na podstawie wniosku, karty informacyjnej przedsięwzięcia, jak również poprzez uzyskanie opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Wójt Gminy Krzykosy organa właściwy do wydania decyzji uznał, że po zrealizowaniu przez inwestora wszystkich warunków zawartych w przedłożonych dokumentach oraz w niniejszej decyzji, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów o ochronie środowiska.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie daje podstaw do rozpoczęcia robót i realizacji inwestycji, wobec czego nie narusza praw skarżących (por. postanowienie NSA z dnia 6.07.2010r., II OZ 658/10, postanowienie NSA z dnia 14.05.2009r., II OSK 715/09, postanowienie NSA z dnia 1.02.2010r., II OZ 35/10).

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w osnowie.

POUCZENIE

1. Od wydanej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia.
2. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Otrzymuje:
1. Pełnomocnik Inwestora – Pan Bartosz Drapiński
2. aa

Pozostałe Strony niniejszego postępowania, zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, są informowane poprzez obwieszczenie.

Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu
ul. Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań – WOO-II.4220.75.2021.AON.4
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Środzie Wielkopolskiej
ul. Żwirki i Wigury 1, 63-000 Środa Wielkopolska– ON-NS.9011.10.2021
3. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu
ul. Szewska 1, 61-760 Poznań – PO.ZZŚ.4.435.200.1.2021.MS, PO.ZZŚ.4.435.200.2.2021.MS,

Sprawę prowadzi:
Daria Skowrońska-Matuszak
Inspektor ds. rolnych i ochrony środowiska
Tel. 661-217-158