Urząd Gminy w Krzykosach
Urząd jest jednostką pomocniczą Wójta, Rady i jej Komisji oraz innych organów funkcjonujących w strukturze Gminy.
Nasza kadra w przeważającej mierze zajmuje samodzielne stanowiska, bezpośrednio podlegające Wójtowi i Sekretarzowi. Wyjątek stanowi Referat Gospodarki Finansowej, nad którym czuwa Skarbnik.
Zakres działania urzędu jest bardzo szeroki, począwszy od księgowości i prowadzenia różnego rodzaju ewidencji, poprzez nadzór nad realizacją inwestycji, współpracę z podmiotami gospodarczymi, dbałość o dobry stan techniczny obiektów użyteczności publicznej, dróg, wodociągów i kanalizacji, działania na rzecz środowiska naturalnego, po współpracę
z organizacjami pozarządowymi, organizowanie wydarzeń kulturalnych, sportowych i innych, a także działania informacyjne i promocyjne.
W Urzędzie Gminy można złożyć wniosek o dowód osobisty, zgłosić zdarzenia z zakresu ewidencji ludności, wnioskować o zasiłek rodzinny, świadczenia pielęgnacyjne, uzyskać wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, uzyskać warunki przyłączenia do sieci wodociągowej, zgłosić zamiar wycięcia drzew, złożyć deklarację dotyczącą wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami i wiele innych spraw.
Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania spoczywających na Gminie:
- zadań własnych,
- zadań zleconych,
- innych zadań, przejętych na podstawie porozumień.
Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom Gminy w wykonywaniu ich zadań i kompetencji. W szczególności do zadań Urzędu należy:
- przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawnych przez organy Gminy,
- wykonywanie na podstawie udzielonych upoważnień – czynności wchodzących w zakres zadań Gminy,
- przygotowywanie uchwalenia i wykonania budżetu Gminy oraz innych aktów organów Gminy,
- realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz Uchwał organów Gminy,
- zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania Sesji rady, posiedzeń jej Komisji oraz innych organów Gminy,
- prowadzenie zbioru przepisów prawa miejscowego dostępnego do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu,
- wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a w szczególności:
- przyjmowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji,
- prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,
- przechowywanie akt,
- przekazywanie akt do archiwum,
- realizacja obowiązków i uprawnień służących Urzędowi jako pracodawcy – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami z zakresu prawa pracy,
- zapewnienie możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg
i wniosków.
Urząd działa w oparciu o następujące zasady:
- praworządności,
- służebności wobec społeczności lokalnej,
- racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
- jednoosobowego kierownictwa,
- kontroli zarządczej,
- podziału zadań pomiędzy kierownictwo Urzędu, referaty i samodzielne stanowiska pracy oraz wzajemnego współdziałania